V neděli 11. září 2016 zvečera během končícího soumraku zazářil nad
západními Čechami na asi 4.5 sekundy jasný meteor, tzv. bolid. Protože
byl mimořádně teplý a jasný večer, tak hodně lidí si užívalo končícího
tropického víkendu buď procházkami nebo při venkovním posezení. Tudíž i
když se nejednalo o nějak mimořádně jasný bolid, tak ho viděl nezvykle
velký počet náhodných svědků, kteří vyplnili náš dotazník a tento úkaz
nám nahlásili. Jednalo se především o pozorovatele ze západní poloviny
našeho území, pro obyvatele Moravy a i východních Čech už to byl přece
jen jev výrazně slabší a méně nápadný nízko nad západním obzorem.
Z hlediska přesného popisu jevu je nejpodstatnější, že kromě náhodných
vizuálních pozorování, byl celý průlet bolidu velmi dobře zachycen také
kamerami na sedmi stanicích české části Evropské bolidové sítě, kde v
době přeletu bolidu bylo jasno. Tato síť pokrývá území střední Evropy a
její centrum je v Astronomickém ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově.
Všechny stanice jsou vybaveny automatickými celooblohovými kamerami,
které jsou právě pro záznam přeletu takových bolidů (jasných meteorů)
uzpůsobeny a zaznamenávají je jak fotograficky (digitálně a také na
film), tak i fotoelektricky velmi přesnými fotometry. Snímky bolidu z
nejbližších stanic vzhledem k dráze bolidu jsou na obrázcích níže. Jsou
to snímky z Kocelovic u Blatné, Churáňova na Šumavě a Přimdy u
Rozvadova. Bolid je na těchto snímcích zobrazen jako dlouhá přerušovaná
čára (úmyslné přerušení elektronickým sektorem kvůli určení okamžité
rychlosti) různě položená na obloze mezi hvězdami podle toho z kterého
místa byl vyfotografován – z Kocelovic je to mírně na západ od zenitu
až daleko na severozápad, z Churáňova letí celý bolid přesně na severu
kolmo k obzoru a na Přimdě je již vysoko nad východním obzorem. Díky
všem získaným snímkům jsme mohli tedy přesně určit kudy bolid letěl a
odkud ze sluneční soustavy toto těleso přiletělo. Také jsme určili jeho
základní fyzikální vlastnosti, tedy nejen jak rychle se pohybovalo, ale
i jak bylo velké a přibližně i jakou mělo strukturu.
Bolid začal svítit v 20:38:11 SELČ ve výšce 79.5 km a po relativně málo
skloněné dráze k zemskému povrchu (jen 29 stupňů), která byla 66.1 km
dlouhá, pohasl vysoko v atmosféře ve výšce 47.2 km. Maximální jasnosti
–6.0 magnitudy (tzv. absolutní jasnost, tj. jasnost normovaná na
vzdálenost 100 km) dosáhl ve výšce 56.8 km během krátkého zjasnění.
Jeho jasnost tedy nedosáhla ani jasnosti Měsíce krátce po první čtvrti
zářícího nízko na JZ obzorem. Průmět dráhy bolidu na zemský povrch je
na obrázku 4 (se stanicemi bolidové sítě) a v detailu na obrázku 5.
Odtud je vidět, že celá dráha, která směřovala prakticky přesně k
severu ležela přibližně mezi Plzní a Rokycany. Tento bolid způsobilo
malé meziplanetární těleso, tzv. meteoroid, o hmotnosti pouhých 200
gramů. Během průletu atmosférou tento meteoroid celý shořel, takže nic
makroskopického z něho na zemský povrch nedopadlo. Do atmosféry
vstoupil rychlostí 14.05 km/s a postupně se zbrzdil na konečnou
rychlost 9 km/s. Před srážkou se Zemí se těleso pohybovalo po relativně
výstředné dráze, která byla jen 1.0 stupeň skloněna k rovině ekliptiky,
tj. rovině zemské dráhy kolem Slunce. V přísluní se meteoroid dostával
jen těsně dovnitř zemské dráhy a nejdále od Slunce se pohyboval ve
vnější oblasti hlavního pásu planetek jen přibližně 1 astronomickou
jednotku (vzdálenost Země od Slunce) od dráhy planety Jupiter. Jednalo
se tedy původem o malou část asteroidu pocházejícího z hlavního pásu
planetek.
Za všechna zaslaná pozorování velmi děkujeme.
V Ondřejově 13. 9. 2016
RNDr. Pavel Spurný, CSc.
vedoucí oddělení meziplanetární hmoty ASÚ AV ČR a koordinátor Evropské
bolidové sítě
Obrázky:
Obrázek 1 – Snímek bolidu z Kocelovic. Přerušování stopy je způsobeno
elektronickým sektorem, který přerušuje svetělnou stopu bolidu 16x za
sekundu a díky tomu můžeme přesně určit okamžitou rychlost tělesa v
atmosféře a i jeho brždění.
Obrázek 2 – Snímek bolidu z Churáňova
Obrázek 3 – Snímek bolidu z Přimdy
Obrázek 4 – Průmět atmosférické dráhy a polohy stanic České bolidové
sítě
Obrázek 5 – Detail průmětu dráhy bolidu
Obrázky a data nejsou určeny
k dalšímu
šíření a publikování. Raději, prosím, odkazujte na tuto stránku anebo
kontaktujte autora.
Images and data are not intended for further dissemination and
publishing. Rather, please refer to this page or contact the author.